Geen nieuw plastic meer voor Jupiler verpakkingen

In 2020 zal Jupiler alle blikken van alle formaten verpakken in 100% gerecycleerd plastic. Vanaf januari 2020 zullen de eerste blikken van Jupiler 0.5L worden verpakt in gerecycleerd plastic. Als ’s werelds grootste brouwer is AB InBev steeds op zoek naar nieuwe oplossingen die verpakkingen zo duurzaam mogelijk maken. De overgang naar gerecycleerd plastic is slechts een voorlopige oplossing, de brouwer wil op lange termijn volledig plasticvrij zijn. 

‘’Het verminderen van ons plasticverbruik is voor ons als brouwer een topprioriteit. Het is slechts een eerste stap in de lange weg naar het volledig vervangen van Jupiler plasticverpakkingen door plastic-vrije alternatieven,’’ verklaart David De Schutter, Director Innovation & Technology Development voor Europa bij AB InBev. Het 100% gerecycleerde plastic is ontwikkeld door het ZITEC, innovatie centrum van AB InBev in Leuven, in samenwerking met de plastic leverancier. Het gerecycleerd plastic wordt deels gemaakt uit het industriële plastic dat gebruikt wordt in onze brouwerijen in Hoegaarden en Leuven. Deze industriële kunststof wordt door onze plastic leverancier ingezameld om er 100% gerecycleerd plastic van te maken.  De brouwer is momenteel diverse innovatieve alternatieven aan het testen. Zo heeft bijvoorbeeld AB InBev in oktober reeds aangekondigd dat de plastic ringen op verpakkingen in het VK worden vervangen door karton. 

Grootste uitdaging

‘’De grootste uitdaging is om het gerecycleerd plastic van een even goede kwaliteit te laten zijn dan het industriële plastic. Transparantie, scheur- en perforatieweerstand spelen hierbij een grote rol. Dankzij de inspanningen van ZITEC, de aankoopafdeling en de rest van ons volledig toegewijde functieoverschrijdend team, zijn we erin geslaagd om een duurzamere verpakking te maken die voldoet aan al onze hoge kwaliteitsstandaarden en strenge marketingvoorwaarden,’’ stelt Massimo Venegoni, Verpakking & Ontwikkelingsspecialist bij ZITEC. “De sleutel tot succes is het vinden van de juiste leveranciers en meewerkende partners die onze passie voor duurzame producten delen. Bovendien bevorderen we de circulaire economie via deze samenwerking op het gebied van afvalbeheer, toeleveringsketen en technologische expertise,” zegt Naree Ferreira, aankoop manager bij AB InBev. 

1300 voetbalvelden

De totale omschakeling bespaart 8.400.000 vierkante meter plastic (400 ton), hetgeen ongeveer gelijk staat aan de oppervlakte van 1300 voetbalvelden. De ambitie van AB InBev is om in 2025 de gehele reeks plastic verpakkingen te vervangen met gerecycleerd of grotendeels gerecycleerd plastic.

Home of beer

‘’Jupiler is de populairste Belgische pils. We zien het als onze taak om zorg te dragen voor de omgeving waarin wij wonen en werken, met name onze Home of Beer. Dat is de reden waarom we elke dag veel aandacht besteden aan het ontwikkelen van duurzame oplossingen voor onze verpakkingen,’’ verklaart Josse Peremans, Marketing Manager voor Jupiler. In de afgelopen vier jaar heeft AB InBev meer dan 240 miljoen euro geïnvesteerd in het Global Innovation and Technology Center (GITEC), ondermeer in het onderzoek naar nieuwe en duurzame verpakkingen.